Generationsskifte på 100-års fødselsdagen

Häfele: Klar til andet århundrede - kontinuitet og innovation

Nagold – 25. oktober 2022

Den internationale Häfele virksomhedsgruppe forbereder sig til 100-års fødselsdagen med en skelsættende personaleændring. Sibylle Thierer (CEO) overdrager efter 20 år i spidsen for den innovative specialist i møbel- og bygningsbeslag, elektroniske låsesystemer og LED-lys ledelsen til den 45-årige administrerende direktør Gregor Riekena. 

 


Klar til afsæt ind i det næste Häfele-århundrede: Sibylle Thierer (CEO) overdrager efter 20 år i spidsen for den innovative specialist i møbel- og bygningsbeslag, elektroniske låsesystemer og LED-lys ledelsen til den 45-årige administrerende direktør Gregor Riekena.

 

Således benytter Häfele-gruppen ikke blot sin 100-års fødselsdag til et tilbageblik på hvad den hidtil har opnået, men også til en omstrukturering under mottoet ”Klar til fremtiden”.

”Med dette skifte i toppen understreger vi fortrøstningsfuldt vores afsæt ind i det næste Häfele-århundrede”, siger den afgående CEO idet hun med udsagnet: ”Det handler ikke om at gøre alting som vi plejer, det handler om at videreudvikle branchen”, forbliver tro mod sit motto ”stilstand er tilbagegang”. 

Sibylle Thierer bliver siddende som formand for bestyrelsen. Hendes stemme vil således også kunne høres ved fremtidige beslutninger i virksomhedsgruppen. Med det igangværende generationsskifte realiserer ejerfamilien en længe planlagt og velforberedt successionsordning pr. 1. januar 2023. Den føjer sig glidende til øvrige aktiviteter der peger mod en gnidningsløs start på Häfeles næste 100 år. Ændringen af virksomhedens juridiske status til europæisk virksomhed med betegnelsen SE i firmanavnet og den tilhørende nye ledelses- og styringsstruktur som skete i 2020, er lige så relevant her som virksomhedens internationale tilpasning med oprettelsen af regioner. 

Forudseende kursændring

En forudseende kursændring skal nu ringe ind til det næste kapitel i Häfeles succeshistorie: Med udnævnelsen af Gregor Riekena til den femte CEO i Häfeles historie bygger man på gode erfaringer fra fortiden. Den første direktør der ikke var ud af Häfele- eller Thierer-familien, nemlig Hans Nock (1982-2003), banede på fremsynet vis vejen for at virksomheden kunne blive en global spiller. Riekena bliver nu kåret som den anden CEO der ikke tilhører en af de to familier.

Virksomhedsøkonomen Gregor Riekena begyndte i 2011 hos Häfele som marketingchef og har siden 2015 styrket direktionen som Chief Marketing Officer (CMO). På sin vej mod at blive Sibylle Thierers udpegede efterfølger har han gjort intensivt bekendtskab med virksomheden både nationalt og internationalt. Han var bl.a. ansvarlig for Häfele-gruppens mærkevarestrategi og opbygningen af en global e-handelsplatform. På det seneste har fokus været rettet mod afsættet ind i det næste århundrede med projektet ”Virksomhedsstrategi 2030”. ”Her har vi sammen lagt fundamentet for at forme fremtiden. I denne intensive samarbejdsfase blev det klart at tiden er moden til at overdrage ansvaret til Gregor Riekena. Han har de bedste kvalifikationer til at løse denne opgave, og jeg har fuld tillid til ham”, siger Sibylle Thierer.

„Vi er og bliver en familievirksomhed“

Sibylle Thierer understreger at Häfele er godt forberedt til de kommende forandringer med deres traditionelt succesrige kombination af kontinuitet og innovation.

Fru Thierer ser især kontinuitet i familievirksomhedens fortsatte eksistens og plejen af den velkendte familieånd i gruppen der nu er vokset til mere end 8000 medarbejdere og har en årlig omsætning på næsten 2 milliarder euro. Ligeledes når det kommer til virksomhedens internationale karakter kombineret med en kosmopolitisk grundholdning. Ejerfamilierne Thierer og Häfele er garanter for denne holdning. De bor på to kontinenter, i Amerika og i Europa.

 „Uden beslag er møbler intet andet end en bunke brædder“ 

Medens Häfeles direktør Walther Thierer (1942-1982) med succes lancerede Häfeles logistik som endnu i dag er højt berømmet, skabte ”Den store Häfele” der fås på 20 sprog i hele verden og helligede sig branding, repræsenterer navnet på hans datter nok den største ændring i historien om beslagteknik.

Hun helligede sig med sjæl og sind til møbelbeslag, disse metaldele der i møbelbranchen længe blot blev betragtet som teknisk tilbehør, og hentede dem frem i lyset. Den erkendelse at beslagteknik er den egentlige nøgle til emotionalisering og individualisering af møbler og beslag, gjorde Sibylle Thierer til sit credo. Alle forstod straks vigtigheden af sloganet ”Uden beslag er møbler intet andet end en bunke brædder” som hun skabte i 2007. Det løftede møbelbeslaget ud af skyggen og satte det i centrum for interessen fra planlæggere, designere og møbelkonstruktører i en tid hvor funktionalitet i møbler og indretning bliver stadig vigtigere.

Derefter kom opdagelsen af den betydelige vigtighed af lys i møbler og rum som gav Häfele et helt nyt forretningsområde med Loox og Nimbus og som fortsat inspirerer industrien lige fra snedkere over indretningsdesignere til arkitekter.

Häfele har i Thierer-æraen også givet sig selv den opgave at sammenkoble alle disse muligheder digitalt og udstyrer fx hotelkæder i hele verden med det elektroniske låsesystem Dialock.

„Alt hvad jeg har gjort, har altid handlet om at gøre opholdsrum mere beboelige på en moderne måde”, siger Sibylle Thierer. Men det er kun muligt ved at se holistisk på møbler og indretning. Kun på den måde kunne Häfele under ledelse af Sibylle Thierer udvikle sig fra at være beslagproducent og -forhandler til at være en specialist og konsulent der er efterspurgt i hele verden til indretning af alle slags rum.

Den årlige omsætningsstigning fra godt 500 mio. euro til lige knap 2 mia. euro på 20 år viser at Häfele er på rette vej. Og da Häfele-familien altid ser med mod og optimisme på fremtiden, sigter man allerede efter den tredje milliard.

Pressekontakt

Christina Buus

Marketingansvarlig Tlf.: 28 73 05 15 christina.buus@haefele.dk