Flot regnskab 2021: 22 % i omsætningsstigning

Häfele Gruppen trodser pandemien med betydelig vækst

Den internationale Häfele Gruppe for beslagteknik, elektroniske låsesystemer og lys i møbler og rum har afsluttet det forgangne år med en global omsætningsvækst på 22 % takket være alle dele af virksomheden. Virksomheden med hovedsæde i sydtyske Nagold og sine 38 datterselskaber i hele verden øger trods ekstreme udfordringer med forsyningskæden i det andet pandemiår sin årsomsætning med 308 mio. euro til 1,7 mia. euro. Den indenlandske forretning i Tyskland har med et plus på 22,5 % udviklet sig lige så godt som Häfele Gruppens udlandsforretninger.

I rene tal havde Häfele for et år siden stadig en negativ vækst på 7,3 %. Men ved nærmere eftersyn var der lys forude, og det fik direktionen til at bebude positive udsigter for 2021, noget der nu er blevet bekræftet. I månederne oktober til december 2020 begyndte Häfeles strålende slutspurt for året nemlig. Den lagde grunden til det aktuelt gode resultat. 

International succes

Virksomhedens succes i regnskabsperioden skyldes flere ting, og Häfeles tilstedeværelse i mere end 150 lande gav den nødvendige stabilitet målt på vækst. Her skal især fremhæves Nordamerika, Sydeuropa, Storbritannien, Indien og Kina som alle har bidraget over gennemsnittet til væksten. I alle seks regioner i verden har Häfele været i stand til at udjævne omsætningshullet fra 2020 og slutte året med at overgå prognosen.

Det har stået klart i virksomheden at gruppens logistiske styrke og langsigtede lagerstrategi har været medvirkende til at skabe fundamentet for at sikre væksten. Häfele har med succes trodset de fortsatte ekstreme udfordringer i forsyningskæden, ikke mindst ved tidligt at beslutte at øge sin globale lagerbeholdning med 20 %.

 

​​​​​​ ”Ikke desto mindre er der problemer med nogle produkter pga. manglende råmaterialer og transportkapacitet. Vi har på denne baggrund intensiveret kontakten med vores kunder og leverandører for bedst muligt at afstemme udbud og efterspørgsel og ”just in time” med hinanden.

Billedligt talt befinder vi os stadig ind i mellem på jonglørkursus for viderekomne,” beskriver direktør Sibylle Thierer den aktuelle situation.

Derfor er Häfele stadig alvorligt ramt af de europæiske og asiatiske leverandøreres vanskeligheder.

Samlet set har Häfele dog igennem det seneste år reageret hurtigt og dynamisk på de genvordigheder og udfordringer som pandemien har givet, og har fastholdt sine forretninger uden afbrydelser. 

Digitale tilbud udvidet massivt

Häfele har udbygget sine digitale tilbud massivt på alle områder og har høstet stor anerkendelse for det. Häfele Discoveries, den digitale optræden på den internationalt førende messe Interzum forrige forår, har begejstret kunder og medarbejdere og vundet talrige prestigefyldte priser. Heriblandt fx UX Design Award, red dot communication award og Galaxy Award. Hos Häfele taler folk om et veritabelt digitaliseringsfremstød med fokus på eCommerce og kundeinteraktion. Så sideløbende med Discoveries-platformen der nu fungerer som internationalt digitalt showroom, er der også nye funktionaliteter i Häfeles webshop og en omfattende behovsorienteret udvidelse af Häfeles serviceudbud. Fx den fortsatte udvikling af Häfele Academy som tilbyder digital og analog træning af kunder - både nuværende og potentielle - der skal forberede dem til nye markedssegmenter.

Lys i møbler og rum 

Häfele har allerede skabt sig et godt renommé som internationalt anerkendt specialist i LED-lys i møbler. Med akkvisitionen af arkitektur- og lysproducenten Nimbus har man nu også skaffet sig den nødvendige ekspertise på området for rumbelysning. Foruden multifunktionel møblering er der også en enorm voksende efterspørgsel på holistisk gennemtænkte lyskoncepter til opholds- og arbejdsrum. Her ser virksomheden fremtidige muligheder for udvikling af nye forretningsområder til gavn for sine kunder. Så en af de vigtigste opgaver for Häfele Academy bliver at forvandle møbelproducenter til kompetente ”lysmøbelproducenter” vha. 24 volt Connect Mesh-teknologien.

Et blik på fremtiden: Investering i en bæredygtig fremtid

Häfele fejrer i 2023 100-års fødselsdag og vil dermed komme til at tilhøre den eksklusive klub på 2 % af tyske familievirksomheder der har nået denne høje alder. På tærsklen til et nyt århundrede skuer Häfele Gruppen fremad med stor fortrøstning og ambitiøse planer. Virksomheden investerer i indeværende år i en produktivitetsstigning på sine fabrikker og påbegynder et nybyggeri ved moderselskabet i Nagold der vil være langt mere end enmodnu et stykke fast ejendom. Det nye Häfele dynamikcentrum skal kombinere virksomhedens positive syn på en bæredygtig fremtid med modig arkitektur så filosofien både kan ses og opleves. ”Vi viser at Häfeles hjerte banker i Schwarzwald”, siger administrerende direktør Gregor Riekena, ”og at Schwarzwald ikke bare handler om kukure, men kan være virkelig cool”. 

Siden 1974 da virksomheden startede på Wolfsberg i Nagold, har Häfele regelmæssigt udvidet, ombygget, moderniseret eller optimeret. Nu er der fokus på meget mere, nemlig en positionering og forberedelse til det næste kapitel i virksomhedens historie. Det handler også om supermoderne teknologi for at skabe ny transparent logistik som kan opleves af alle kunder, og som vil betyde hurtigere og bedre afvikling og levering af ordrer verden over. I Häfeles dynamikcentrum skabes også et nyt Brand Showroom samt nye former for møder med forretningspartnere, startups og kolleger. 

Det er en meget ambitiøs vision, et projekt som virksomheden kommer til at investere et tocifret millionbeløb i. Ja, og det handler også om Nagold som lokation, siger Sibylle Thierer og understreger: ”Häfele har dybe rødder her. Her udviklede vi os fra at være en regional forretning til at dække hele Tyskland før vi blev internationale i løbet af 1960erne. I dag opfattes Häfele i møbelbranchen verden over som garant for tysk kvalitet, så at sige som guldvinder made in Nagold. Sådan skal det også fortsætte i fremtiden.”

Yderligere informationer kan fås hos 
Tobias Brenner, Häfele SE & Co KG,
Postfach 12 37, D-72192 Nagold, 
Tlf.: +49 7452 95-391,
E-mail: tobias.brenner@haefele.de

 

Pressekontakt

Christina Buus

Marketingansvarlig Tlf.: 28 73 05 15 christina.buus@haefele.dk