Regnskab 2022: 10 % vækst - vi går ind i 2023 med mod og optimisme

Häfele er pioner indenfor digitalisering og udvikling af innovative rumkoncepter

Nagold - 16. marts 2023

2022 har været præget af vedvarende coronarestriktioner i nogle markeder, inflationspres som har resulteret i ændrede rentesatser, en nedkøling af den globale økonomi og, først og fremmest, krigen i Ukraine. Midt i disse globale udfordringer har Häfele SE & Co KG, førende global leverandør af intelligent beslagteknik, belysning og elektroniske låsesystemer, bevist sin innovative styrke og grebet mulighederne for vækst. Når det handler om fremtidige emner såsom digitalisering og udvikling af nye typer rumkoncepter, har Häfele-gruppen været en drivkraft indenfor industrien. For eksempel er den internationale Häfele-gruppe med datterselskaber i 38 lande og omkring 8000 medarbejdere vokset med 10 procent og har øget sin indtjening til 1,87 mia. euro. Her skal især nævnes regionerne Amerika og Sydøstasien som har udviklet deres særlige potentiale som ”vækstlokomotiver” for Häfele i 2022. 

”Mod og optimisme” blev derfor valgt som motto for 2023 af Gregor Riekena som har været CEO for Häfele-gruppen siden januar; det år hvor Häfeles 100-års fødselsdag også vil blive fejret. Ved årets begyndelse kunne ingen have forestillet sig hvor hurtigt og vidtgående denne holdning skulle bevise sit værd. Men under håndteringen af cyberangrebet i februar 2023 har Häfele vist hvordan beslutsom, modig handling hurtigt har resulteret i en genopretning af virksomhedens evne til at operere og samtidig ført til fornyet styrke.

Mange byggesten fører til succes

Häfeles styrke ligger i at udnytte sit innovative potentiale, især i vanskelige tider. Nøgleordene til denne positive udvikling er digitalisering og udviklingen af innovative rumkoncepter til en bolig- og arbejdsverden i stadig udvikling. Den øgede orientering i retning af socialt og økologisk ansvarlige ressourcebevidste handlinger er også fremsynet og frem for alt lovende på lang sigt. Eksempelvis har bæredygtighed øget sit momentum hos Häfele i 2022. Tilslutning til WIN Charter og publiceringen af den første bæredygtighedsrapport i foråret 2023 beviser virksomhedens engagement. 

Häfeles digitale verden 

Perioden med pandemien blev også brugt fornuftigt til at udvikle færdigheder og kapaciteter i den digitale verden. Én milepæl var udviklingen af det virtuelle showroom ”Discoveries” der skal sikre at Häfele har en vedvarende tilstedeværelse på alle markeder. Reaktionen på den digitale platform som i begyndelsen erstattede de messer der blev aflyst på grund af pandemien, har været særdeles positiv: Det tydelige internationale præg med indhold på 16 forskellige sprog og tildelingen af 13 toppriser er et udtryk for den anerkendelse og store interesse i at opleve Häfeles produktverden på alle tidspunkter i hele verden. Discoveries-platformen vil også blive udviklet yderligere til interzum-messen i maj 2023. For eksempel vil Plus-Services som blev introduceret i 2022, blive tilgængelig der i fremtiden. For Häfeles kunder betyder det tidsbesparelser og mærkbart forenklede arbejdsprocesser. Ideen bag: Häfele integrerer sig i kundens processer som et ”team member” og gør det fx muligt for snedkere/møbelsnedkere og indretningsarkitekter at fokusere endnu mere intenst på deres kerneforretning og kernekompetence. 

Pioner indenfor opkobling - holistiske lyserfaringer 

For flere år siden satte Häfele sig det mål at blive trendsetter indenfor omfattende netværksløsninger i møbler og rum og gjorde derved belysning til deres kernekompetence. Strategiske virksomhedsopkøb har også tidligere bidraget til at udvide virksomhedens knowhow indenfor innovative teknologier. I begyndelsen af 2022 overtog Häfele efter flere års samarbejde den nyetablerede virksomhed ThingOS som var grundlagt af University of Stuttgart. Med dette skridt blev ikke blot den tekniske ekspertise, men også et frisk pust af visionær iværksætterånd inkorporeret i virksomhedens egen virksomhedskultur: Med ThingOS er Häfele nu fuldt ud kompetent til at levere unikke lys- og rumoplevelser fra én producent sammen med Nimbus (lys og akustik) og Sphinx (elektroniske låsesystemer). Den særlige ekspertise indenfor smart styring af møbel- og rumbelysning i netværk er et unikt konkurrenceparameter i branchen som gør Häfele til pioner.

Stor investering - det voksende forretningsområde „Hospitality“

For at kunne give et konkret indblik i emnet opkobling har Häfele investeret stort og har åbnet et nyt showroom under navnet ”Blackbox” i Stuttgart til sine kunder indenfor håndværk, industri og projekter.  I dette fremtidslaboratorium for forskellig udnyttelse af rum, især indenfor erhvervsboliger, er det muligt at få en umiddelbar oplevelse af hvad digitalt netværk betyder - og hvordan det er muligt at bruge rum så effektivt som muligt ved at bruge trådløst forbundne enheder der kommunikerer med hinanden med lynets hast. Et af de klassiske scenarier er hotelværelset som almindeligvis står tomt i løbet af dagen og kan omdannes til en kontorarbejdsplads eller et møderum på ingen tid. De vigtige spørgsmål som Häfele er parat med svar på, er bl.a.: Hvordan kan et rum have flere anvendelser? Hvordan kan det nemt omdannes? Hvordan kan det emotionaliseres til forskellige atmosfærer med godt rum- og møbellys? Hvordan organiserer jeg individualiserede tilbud på en gæste- og brugervenlig måde? Den effektive udnyttelse af rum er især interessant for investorer og brugere for at opnå et større afkast af deres investering: ”Sammen med vores kunder ønsker vi at optimere anvendelsen og værdien af rum og forbedre hverdagsprocesserne ved fornuftig brug af teknologi”, understreger Gregor Riekena. 

Godt rustet til jubilæumsåret: Häfele fylder 100 år

Häfele er godt forberedt til sit jubilæumsår: „Driftig excellence“ er hvad journalist og entreprenør Dr. Florian Langenscheidt attesterede til Häfele-gruppen af virksomheder i sin nyligt publicerede illustrerede bog „Aus bester Familie“, hvori Häfele portrætteres som en af 100 familiedrevne virksomheder. I svære tider er det vigtigere end nogensinde at gøre opmærksom på hvad tyske familievirksomheder opnår. De repræsenterer kontinuitet, bæredygtighed, økonomisk succes og social ansvarlighed som det hedder i pressemeddelelsen fra ZEIT-forlagsgruppen. 

Det kan næppe formuleres mere koncist hvad Häfeles virksomhedskultur består af og skal præges af i de kommende 100 år. Virksomheden beviser igen og igen at handlinger følger ord, og har forberedt masser af ting i jubilæumsåret: Efter åbningen af det fjerde højlager i logistikcenteret i Nagold, et investeringsprojekt som har kostet i omegnen af 20 mio. euro, påbegyndes i 2023 opførelsen af det nye dynamikcentrum. Heri vil der blive investeret et stort tocifret millionbeløb. Grundtankerne bag bygningskomplekset på Wolfsberg i Nagold der har udsigt til Schwarzwald, er åbenhed og samarbejde. Hensigten er at bygningen skal være åben for gæster på udsigtsplatformen, for medarbejdere fra andre virksomheder i forbindelse med samarbejde og forplejning samt for events organiseret af andre virksomheder. Med ”samarbejde” tænker Häfele på sine partnere, men også på udveksling med nystartede virksomheder og forskningsinstitutioner. Gregor Riekena: ”Dynamikcenteret er designet til meget fleksibel brug. Vi taler derfor om en investering med vision. Vi ønsker at bidrage til den videre udvikling af Nagold som forretningscentrum.”

Med den første store udfordring på tærsklen til virksomhedens andet århundrede beviste Häfele sin formåen i håndteringen af cyberangrebet i begyndelsen af februar 2023. Blot få uger efter at alle systemer i hele verden blev lukket ned, har virksomheden genoprettet sin leveringsevne og gendannet størstedelen af sin driftsmæssige aktivitet. Derudover har Häfele investeret intensivt i en helt ny IT-sikkerhedsstruktur. ”Et stærkt økonomisk fundament, resolut handling og globalt sammenhold var de afgørende faktorer for ikke blot at overvinde den udfordring, men at komme stærkere tilbage, siger Gregor Riekena. ”Efter denne udfordrende begyndelse på 2023 glæder vi os endnu mere til at mødes til vores særlige jubilæum og takke Häfele-familien og alle vores partnere.” 

Forskellige jubilæumsrelaterede aktiviteter er planlagt i årets løb. Optakten til jubilæumsfejringerne finder sted på verdens største messe for møbelproduktion og indretning, Interzum, i maj måned. Den følges op af en stor jubilæumsweekend i virksomhedens hovedsæde til sommer: Fra d. 21. til 23. juli er der fest i Nagold!

Gregor Riekena overtog i januar 2023 posten som bestyrelsesformand for den internationale Häfele-gruppe af virksomheder. Som den femte direktør i virksomheden styrer han Häfele ind i sit andet århundrede under mottoet ”Klar til fremtiden”.

Det er længe siden at køkkenet kun var beregnet til madlavning. Som stedet hvor man mødes, oplever og hygger sig, kræver det den rigtige atmosfære. Med lysprojektering og styring af møbler og rumbelysning fra én leverandør gør Häfele det muligt at skabe den rigtige belysning og atmosfære afhængig af hvad rummet anvendes til.

Blackbox er Häfeles nye showroom og kreative workshop i Römerkastell i Stuttgart. Gæster kan opleve interaktionen mellem lys, rum og møbler i det konfigurerbare udstillingsområde. I ”hospitality”-området udstiller og tester Häfele fremtidsorienterede koncepter såsom hvordan hoteller kan udnyttes døgnet rundt.

Häfele åbnede et nyt fuldautomatisk højlager i Nagolds logistikcenter i 2022. Arbejdspladserne er også state-of-the-art for at kunne give medarbejderne den bedst mulige støtte i forhold til ergonomi og processer samt for at kunne sende leverancer til Häfeles partnere i hele verden så hurtigt som muligt.

Med dynamikcenteret lægger Häfele grundstenen til en ny dimension af teknologi og logistikexcellence. Dette visionære byggeprojekt er endnu et engagement i placeringen i Nagold og sætter nye standarder for logistik og produktion. Konstruktionen af den futuristiske nye bygning i den sydlige del af det eksisterende logistikcenter på Wolfsberg i Nagold begyndte ved udgangen af 2022. Den planlagte byggetid er fem år.